Samen tennissen met een ballon

Deelnemers
2 tot 12 personen
Leeftijd
8 jaar of ouder
Sport
Tennis
Tijdsduur
15 min

Klaarzetten

  • 1/3 zaal (minimaal 8 m. x 12 m.)
  • 8 kinderen: 4 tweetallen

materiaal

  • 8 kleine rackets
  • 8 half opgeblazen ballonnen (evt. strandballen)
  • 6 pilonnen om het speelveld af te bakenen
  • 1 omgekeerde kastkop als verzamelplek voor de ballonnen

Opdracht

Probeer als tweetal zo vaak mogelijk de ballon naar elkaar over te spelen.

Regels

startregel

  • de groep verdeelt zich in 4 tweetallen

regels spelers

  • je mag de ballon maar 1 keer raken daarna moet de medespeler de ballon raken
  • je moet binnen het speelveld blijven

einde spel

  • als de tijd om is, leg je de ballonnen terug in de kastkop

Tips

Wat zie je? Wat doe je
Loopt 't de spelers blijven niet in hun speelvak het speelveld duidelijker afbakenen met banken
elke speler op een (turn)matje laten staan waar hij niet van (af) mag
de spelers willen met een ander (samen)spelen om de 2 minuten wisselen van medespeler
Lukt 't de ballon wordt vaak misgeslagen (een rally is nauwelijks mogelijk) een grotere ballon (meer lucht erin)maken, die trager is
een kleiner racket geven of evt. zelfs eerst met de hand slaan
samen met de begeleider spelen die de bal beter terug speelt
de spelers kunnen een rally van (minimaal) 15 slagen maken een kleine ballon maken (minder lucht erin), die sneller is
de ballon verzwaren door er iets zand in te doen
met een strandbal spelen of evt. zelfs met een kleine foambal
de afstand vergroten tussen de spelers of vanuit hoepels naar elkaar overspelen (vaste plek)
verschillende soorten slagen proberen, bijv. backhand en smash maar wel met als doel de rally op gang te houden
Leeft 't na 10 minuten gaan sommige spelers het saai vinden wedstrijdelement toevoegen: welk tweetal haalt de langste rally of als individu met verschillende medespelers spelen en dan steeds het record op je eigen prestatielijst noteren
activiteit veranderen in een wedstrijdje 1 tegen 1 over een net (op 1,5 m. hoogte) heen
  • Rekening houden met (het niveau van) de medespeler is niet eenvoudig. Pas als ze dat goed kunnen, mag je de stap maken naar een partijtje waarin ze juist tegen elkaar spelen. Zo is de kans op een rally het grootst en worden juist goede acties in plaats van fouten gemaakt.

Tips en trics om kinderen met een verstandelijke beperking en/of zeer moeilijk lerend (cluster 3) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Elk kind een eigen ballon geven .
  2. Elk kind een eigen speelvlakje. 

Tips en trics om kinderen met een lichamelijke beperking, in een (handbewogen) rolstoel en/of met een chronische ziekte (cluster 3) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Maak gebruik van de punchballon (met een zeer trage vlucht), als het niet lukt om de ballon vaak te raken.
  2. Tip voor kinderen in een handbewogen rolstoel: maak gebruik van de punchballon (met een zeer trage vlucht), als het niet lukt om zittend in de rolstoel de ballon vaak te raken.
  3. Tip voor kinderen in een handbewogen rolstoel: speel met een begeleider die de ballon goed omhoog kan aanspelen, als het kind zich niet snel genoeg kan verplaatsen.

Tips en trics om kinderen met een gedragsmatige problematiek (cluster 4) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Baken het gebied per kind af.
  2. Geef als begeleider direct bij de start aan welke kleur ballon ze hebben. Anders mogelijk kans om ‘strijd’ om dezelfde kleur ballon. Gebruik daarom ook altijd zo veel mogelijk verschillende kleuren. 
  3. Start met individueel de ballon hooghouden en dan pas samen. Spreek duidelijk af hoe die tweetallen gevormd worden.
  4. Maak afspraken als je in tweetallen gaat of je de ballon ook mag hooghouden met je hoofd en/of voet.
  5. Sommigen kinderen zijn panisch voor het geluid van het slaan tegen de ballon en/of panisch voor het onverwachtse moment dat de ballon kan knappen (per ongeluk of expres). Bied waar nodig een koptelefoon aan en/of zet een achtergrondmuziekje op wat een beetje afleid.

Tips en trics om kinderen met een visuele beperking(cluster 1) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Beplak de ballon met contrasterend tape, zodat het beter zichtbaar is en door het extra gewicht beter bestuurbaar / voorspelbaar is (slechtziend).
  2. Ga in verband met verblinding niet recht onder een lamp staan en laat het kind niet naar het invallend zonlicht toespelen (slechtziend).
  3. Laat de ballon met de hand of met een racket met korte steel slaan of speel zelf de ballon aan of laat dit een motorisch vaardig kind doen (slechtziend).
  4. Overspelen is niet mogelijk, maar hang de ballon aan een touwtje op, vul hem met wat rijst zodat hij geluid maakt (door het extra gewicht komt de ballon in een strakke lijn terug) (blind).
  5. Geef een andere opdracht: Probeer een rally te maken, bouw uit door de bal steeds wat harder te spelen en pas de lengte van het touwtje aan (blind).
  6. Geef auditieve ondersteuning door met je stem de duur van de balbaan aan te geven, met een stemverheffing:  eeennnNN - vang (blind).
Download leskaart
Naar boven