Schieten (set-shot)

Deelnemers
2 tot 12 personen
Leeftijd
8 jaar of ouder
Sport
Basketbal
Tijdsduur
15 min

Klaarzetten

  • 1/6 zaal (minimaal 6 m. x 9 m.)
  • 8 kinderen

materiaal

  • 8 kleine basketballen of harde ballen
  • 1 omgekeerde kastkop als verzamelplek voor de ballen
  • 4 doelen: 1 basket op 1.80 m. hoogte, twee lage korven (op de laagste stand) en 3 kastdelen zonder de kastkop erop
  • 2 korfbalpalen (2 m.) verbonden door 1 toverkoord, opgesteld 1 m. voor de basket, korf en de (open) kastdelen
  • 8 hoedjes of kleine pilonnen om aan te geven waar vandaan geschoten mag worden (deze staan op 1 m. voor het toverkoord)

Opdracht

Probeer de bal (over de lijn) in een doel te schieten.

Regels

startregels

  • elke speler begint bij een zelf gekozen doel (basket, korf of open kast)

speelregels

  • ga achter het hoedje of de pilon staan
  • je mag 3x achter elkaar schieten op één van de doelen
  • haal zelf steeds de bal op
  • kies daarna een ander doel uit en wacht daar tot de speler die bezig is klaar is

einde spel

  • als de tijd om is, leg je de ballen terug in de (omgekeerde) kastkop

Tips

Wat zie je? Wat doe je
Loopt 't de kinderen lopen elkaar in de weg laat ze in tweetallen werken en na 3 pogingen moeten ze dan wisselen met de wachter (let op: zorg ervoor dat de wachters geen bal hebben)
Lukt 't minder dan 1 van de 3 pogingen gaat in het doel laat de kinderen dan 5 keer achter elkaar schieten, voordat ze naar een ander doel gaan (meer pogingen achter elkaar op hetzelfde doel)
verlaag het toverkoord, verlaag het mikdoel (basket, korf) en/of gebruik een lichtere bal (bijv. een volleybal)
geef de aanwijzing: "Rustiger schieten, de tijd nemen om goed te mikken"
3 van de 3 pogingen gaan in het doel vergroot de schietafstand tot het doel door een extra pilon op een grotere afstand neer te zetten
verhoog het lijntje, waardoor de balbaan meer omhoog gericht is
de kast is te makkelijk te raken verhoog (alleen) het lijntje bij de kast door het schuin op te hangen
de bal gaat er vaak in, maar niet op een basketball-achtige manier geef een (technische) aanwijzing over het schieten vanuit de knieën: "Ga gebogen door de benen staan en strek de benen uit zodra je de bal loslaat"
Leeft 't kinderen vervelen zich en zijn minder serieus aan het mikken maak er een groepsopdracht van : Probeer als groep zo snel mogelijk 10 keer te scoren
het scoren belonen met een lintje, bijvoorbeeld een geel lintje als je 1 van de 3 raak hebt, een rood lintje als je 2 of 3 van de 3 schoten raak hebt
wedstrijdelement toevoegen: zoek een tegenstander, kies een doel, gooi om en om en probeer als eerste 5x raak te gooien
  • Zorg ervoor dat ieder kind op zijn eigen niveau tot succeservaring komt. Dat vraagt vaak in deze activiteit om voldoende differentiatie (in o.a. afstand, hoogte en technische uitvoering). Laat ze niet te snel tegen elkaar spelen, want dat levert vaak teleurstelling op. 

Tips en trics om kinderen met een verstandelijke beperking en/of zeer moeilijk lerend (cluster 3) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Laat het kind kiezen uit verschillende ballen.
  2. Gebruik een vergrote ring (opzetring).
  3. Laat het kind vanaf een verhoogd vlak gooien (50 cm).
  4. Voeg een regel toe: je mag pas schieten als degene voor je klaar is met bal (op)halen.
  5. Zet de kast op 2 banken. Hierdoor rolt de bal eronder vandaan en dit geeft een verrassingseffect.

Tips en trics om kinderen met een lichamelijke beperking, in een (handbewogen) rolstoel en/of met een chronische ziekte (cluster 3) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Zorg voor een werkplek aan de zijkant, als het kind is afgeleid door de andere kinderen.
  2. Tip voor kinderen in een handbewogen rolstoel. Zet de rolstoel op de rem tijdens het mikken, als het mikken niet lukt.

Tips en trics om kinderen met een gedragsmatige problematiek (cluster 4) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Zet een opzetring op een basket (zo ontstaat een grotere mikopening) en maak  meer plekken van diverse hoogtes om vanaf te gooien (matjes, bank, schuimblokken etc.), zodat iedereen aan de slag kan en niet hoeft te wachten.
  2. Hele belangrijke regel: Kijk eerst goed voordat je je bal gaat halen!
  3. Regel toevoegen: Voor elke plek geldt  “bezet = bezet”.
  4. Tip voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben: 3x achter elkaar gescoord, dan verplicht een andere plek en/of bal kiezen om te scoren.
  5. Tip voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben: Als het goed lukt dribbel dan met de bal eerst een paar passen en maak dan een set-shot.

Tips en trics om kinderen met een visuele beperking (cluster 1) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Laat het kind uit het ballenassortiment kiezen welke bal hij het beste kan zien (slechtziend).
  2. Vervang het toverkoord voor een beter zichtbare (brede) elastische band (slechtziend).
  3. Laat de aanwijzingen van dichtbij zien en controleer of het kind ze begrepen/gezien heeft (slechtziend).
  4. Laat het kind vooraf voelen op welke afstand de doelen staan, hoe hoog de doelen staan en hoe zij er uit zien (blind).
  5. Werk met een vast tweetal, waarbij het maatje steeds de bal voor het kind ophaalt (blind).
  6. Leg voor elk doel een turnmat neer, zodat het kind steeds vanaf dezelfde plaats start (laat het kind met de tenen net over de rand gaan staan, zo staat hij nu recht voor het doel) (blind).
  7. Laat het maatje na elke poging de werprichting corrigeren met de commando’s:  (iets)hoger/lager, (iets)harder/zachter of (iets) meer naar links/rechts (blind).
Download leskaart
Naar boven