Chaosdoelensmashbal

Deelnemers
6 tot 12 personen
Leeftijd
8 jaar of ouder
Sport
Volleybal
Tijdsduur
15 min

Klaarzetten

  • 1/3 zaal (minimaal 8 m. x 12 m.)
  • 8 kinderen: 6 spelers en 2 wachters

materiaal

  • muur en materiaal (banken of kastdelen) om veld af te bakenen, zodat ballen niet wegrollen
  • 2 banken als middenlijn
  • 6 recht opstaande (turn)matjes als doel
  • 3 lichte (mini)volleyballen
  • 1 bank als wachtplek voor de wachters
  • 1 omgekeerde kastkop als verzamelplek voor de ballen

Opdracht

Probeer de bal tegen de matjes van de tegenspelers te smashen. Probeer je eigen doel te verdedigen.

Regels

startregels

  • 6 spelers kiezen een eigen mat om te verdedigen
  • aan elke kant zit 1 wachter op de wachtbank
  • als iedereen klaar staat, gooien de wachters de drie ballen in het veld

regels aanvallers

  • je mag alleen de bal met een smashslag wegspelen
  • je moet achter de middenlijn blijven
  • je mag lopen met de bal

regels verdedigers

  • je mag de bal alleen met je handen tegenhouden of vangen,
  • als je de bal met je voet raakt, ben je af

wisselregels

  • als de bal jouw doel raakt of tegen je voeten komt, dan ben je af en wissel je met de wachter aan jouw kant

einde spel

  • het spel loopt door zonder einde
  • als de begeleider stop zegt, leg dan de ballen terug in de bak

Tips

Wat zie je? Wat doe je
Loopt 't de ballen rollen vaak uit het veld hoge kasten en mattenwagens als afbakening
het spel is niet overzichtelijk niet met drie ballen, maar met 2 ballen spelen (evt. later de derde bal inbrengen)
kinderen wisselen niet eerlijk de begeleider neemt de rol van scheidsrechter in
beide wachters nemen samen een beslissing (in de rol van gezamenlijke spelbegeleider)
Lukt 't er wordt niet gescoord maak de doelen groter, bijv. 2 matten (deels over elkaar heen geschoven)
extra bal in het spel brengen (4 i.p.v. 3 ballen)
extra doel dichterbij de middenlijn maken, bijv. pilonnen met een blokje erop tussen de matjes op 1,5 meter van de achterlijn
het is moeilijk om het doel te verdedigen de tip geven om dichter bij het eigen doel te blijven
het doel kleiner maken, bijv. 1 pilon met een blokje erop om te verdedigen
regel invoeren: je mag de bal ook met de benen tegenhouden
het scoren met een smash is lastig je mag de bal ook gooien
kind scoort heel vaak geef een 'superheldlintje', waarmee je maar tot halverwege het veld naar voren mag lopen
kind krijgt geen doelpunten tegen een extra mat geven om te verdedigen (of het doel verbreden)
extra regel invoeren: je mag alleen vangend het doel verdedigen
Leeft 't de kinderen zijn bang voor de harde bal en doen angstig mee met foamballen spelen
met minder ballen spelen (2 i.p.v. 3)
aan de zijkant een plek maken, waar vanuit alleen geslagen (of geworpen) mag worden
kinderen zijn toe aan een variatie in tweetallen spelen: 1 aanvaller en 1 verdediger (wel een breder doel of meerdere doelen moeten verdedigen)
  • De smash is zeer uitdagend (zeker voor jongens) en is ook de basis van Smashbal. Kinderen hebben de neiging om te hard en minder op techniek en controle de bal weg te slaan. Voorkom dat het ongecontroleerd 'rammen' wordt, geef ze tips over het slaan en blijf bij de spelbedoeling (mikken).

Tips en trics om kinderen met een verstandelijke beperking en/of zeer moeilijk lerend (cluster 3) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Het kind mag de bal tegen de matjes gooien in plaats van smashen.
  2. Het kind neemt alleen de rol van verdediger in.
  3. Speel 1-1, eventueel samen met de begeleider.

Tips en trics om kinderen met een lichamelijke beperking, in een (handbewogen) rolstoel en/of met een chronische ziekte (cluster 3) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Gooi de bal, als het smashen niet lukt.
  2. Geef de tip om op het juiste moment (onbewaakte mat) te gooien, als het niet lukt om te scoren.
  3. Neem positie in aan de zijkant van het speelveld, als het niet lukt om te verdedigen.
  4. Tip voor kinderen in een handbewogen rolstoel: gooi de bal, als het smashen niet lukt.
  5. Tip voor kinderen in een handbewogen rolstoel: neem positie in aan de zijkant van het speelveld en verklein het doel, als het niet lukt om te verdedigen.

Tips en trics om kinderen met een gedragsmatige problematiek (cluster 4) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Zorg voor voldoende en goede ballen om geruzie hierover te voorkomen (geldt voor alle volleybal activiteiten).
  2. Nummer de matten en deel als begeleider in door de kinderen elk naar hun eigen nummer te sturen.
  3. Kies er voor om het spel niet tegen elkaar aan te bieden, maar alleen het mikken op de matten van 1 kant te laten gebeuren, als het te chaotisch is.
  4. Speel het spel liever op tijd of punten en wissel dan in 1x met wachters (mocht het nodig zijn), om te voorkomen dat er irritatie ontstaat door het in de weg lopen van elkaar tijdens het spel.

Tips en trics om kinderen met een visuele beperking (cluster 1) nog beter tot hun recht te laten komen bij deze sportactiviteit.

  1. Speel met ballen die het kind goed kan zien (slechtziend).
  2. Speel met foamballen of strandballen in plaats van gewone ballen (slechtziend).
  3. Versoepel de regels door bijv. de goal van het kleiner te maken en/of af te spreken dat hij/zij met armen en benen mag verdedigen (slechtziend).
  4. Het kind zal niet aan deze spelvorm deel kunnen nemen, maar leer de smashslag op een apart veldje aan en laat op attributen mikken die geluid maken als zij geraakt worden (blind).
  5. Hang een ballon op smashhoogte aan een touwtje op, vul de ballon met rijst zodat hij geluid maakt, probeer tot een rally te komen en geef verbaal aan wanneer het kind moet slaan (door het extra gewicht komt de ballon in een rechte lijn terug) (blind).
Download leskaart
Naar boven