Blog: Sportclub en Sportuniversiteit: samenleven en samenwerken

Geschreven door Grzegorz Zurek (AWF Wroclaw), Jacek Stodółka (AZS AWF Wrocław) en Kamila Czajka (AWF Wroclaw)

Wat zijn de voordelen voor de sportclub van samenwerking met een universiteit? Hoe kunnen de academische studies de trainer of coach helpen jonge sporters te begrijpen, in hun individuele behoeften te voorzien en sport-gerelateerde blessures te voorkomen? Deze blog vertelt hoe sportclub AZS-AWF Wroclaw de samenwerking met universiteit AWF Wroclaw heeft opgebouwd.

 

 

Missie van de sportclub met betrekking tot deelname aan de jeugdsport

Een gezonde levensstijl is belangrijk voor de huidige samenleving. De sportclub is een plek waar deze levensstijl kan beginnen en zich verder kan ontwikkelen. De basis voor het behoud van gezondheid is fysieke activiteit (Harvard Medical School), die het lichaam ontwikkelt en de intellectuele ontwikkeling ondersteunt. Daarom is het onmogelijk om er geen rekening mee te houden dat de sportclub de ideale omgeving is om gezondheid positief te beïnvloeden en zo de basis te leggen voor een gezonde toekomst.

Een sportclub is ook belangrijk bij het vormen van een positieve instelling waardoor de jonge sporter betrokken raakt bij de samenleving en leert daarin te functioneren. In de club ontmoet de jongere leeftijdsgenoten die net als zij [1] willen winnen en zich onder anderen goed willen voelen. Hier ontmoet zij ook trainers, coaches en andere volwassenen

 

Missie van de sportuniversiteit met betrekking tot onderwijs en gezondheid

Het Poolse systeem van hoger onderwijs kent o.a. sportuniversiteiten. Het sportieve karakter van de universiteit is erop gericht om haar afgestudeerden kennis en vaardigheden te bieden op het gebied van sport en alles wat daarbij komt kijken. Dit betekent dat het een van de kerntaken van een sportuniversiteit is om kennis over gezondheid te verbreden en te verspreiden en om de kennis van specialisten op het gebied van geneeskunde, fysiotherapie, diëtetiek, sport of fysieke recreatie te gebruiken om de gezondheidsniveau in de samenleving te verhogen.

Deze missie kan op drie niveaus worden gerealiseerd: onderwijs, onderzoek en relaties met de omgeving. Onder de verschillende onderwijstaken van de universiteit lijkt het een van de belangrijkste taken te zijn om bij de student het vermogen te ontwikkelen om kritisch te denken, zelfstandig kennis op te doen en deze gedurende zijn hele professionele leven aan te vullen, inclusief het vermogen om zich aan veranderingen in de omringende realiteit aan te passen en hier snel en adequaat op te reageren.

Een voor de hand liggende taak van de universiteit is het doen van wetenschappelijk onderzoek. Het gaat echter niet alleen om de academische waarde van onderzoek. Ook het toepassen van onderzoeksresultaten in de praktijk is van wezenlijk belang. Dit is een bijzonder belangrijke taak in een dynamisch veranderende wereld waar online veel informatie beschikbaar is die vaak niet wetenschappelijk is geverifieerd.

 

Sportclub & Universiteit: de opleiding in trainingsmethodologie

Het meest voor de hand liggende terrein waar de missies van de universiteit en sportvereniging elkaar overlappen is het opleiden van trainers en coaches. Wat is het verschil tussen de kennis die wordt doorgegeven aan trainers en coaches tijdens hun opleiding aan een sportuniversiteit en de kennis die wordt overgedragen na het afstuderen, dus tijdens het werken bij de club?

In het eerste geval is er een aanzienlijke hoeveelheid theoretische kennis, verrijkt met de praktijk (in een sportclub, sportorganisatie of andere vormen van werk in de sport). Opgemerkt moet echter worden dat de reikwijdte van deze praktijk beperkt is, omdat in de regel de overgedragen kennis aan de universiteit de basis vormt voor verdere zelfstudie en zelfontplooiing. Zo geeft de sportuniversiteit de professional de nodige basiskennis, die zij in de praktijk gaat verbreden en verdiepen. In deze praktijk zal blijken dat de verkregen kennis en bekwaamheid van waarde zijn voor bijvoorbeeld een goed contact met de jonge sporters en goede resultaten die mede dankzij de inspanningen van de trainer of coach geleverd worden.

De impact van samenwerking tussen universiteit en sportclub zal in ieder geval liggen bij praktische oplossingen. Waar de trainer of coach werkt met een wedstrijdteam, gaat het bij het aanbieden van scholing vooral om het beantwoorden van de vraag hoe training moet worden uitgevoerd om succes te behalen. De kennis die aan een club wordt overgedragen, is er dan niet op gericht de individuele sporter bij de club te houden en haar een prettige training te geven, maar eerder op verbeteren van het resultaat op individueel of teamniveau.

 

"Een slecht methodisch voorbereide coach kan veel schade aanrichten, zowel in fysiek opzicht als op psychologische aspecten. Methodisch goed uitgevoerde activiteiten maken deelnemers blij en stellen hen in staat hun gezondheids- of sportdoelen te bereiken."

Olgierd, verenigingsmanager, 50 jaar


Voor de gemiddelde lezer zijn psychologie en pedagogie kennisgebieden die op het eerste gezicht misschien niet direct verband houden met sporttraining en sportdeelname. Als we echter stilstaan bij hun rol en betekenis voor de sport, kunnen we zien dat ze belangrijk zijn in elke fase van het werken met (jonge) sporters. Ze verwijzen bijvoorbeeld naar motivatie, de manier van conflicthantering, omgaan met stress, het opbouwen van het juiste zelfbeeld, ondersteuning bij moeilijke momenten of de opbouw van een team en relaties. De kennisgebieden psychologie en pedagogiek ontwikkelen zich voortdurend en moeten beide worden benut in de begeleiding van de jonge sporter in overeenstemming met leeftijd en ontwikkelingsfase. Een van de basisvoorwaarden voor succes is het opbouwen van vertrouwen tussen de trainer / coach en de jonge sporter. Het lijkt voor het ontwikkelingsproces van de sportende jongere belangrijk dat de trainer of coach de waarde van deelname aan sport bij brengt. Dit is een veel belangrijkere taak dan het resultaat, dat bij jonge sporters een ondergeschikte rol zou moeten spelen.

 

Sportclub - Universiteit: pedagogiek en psychologie

Samenwerking tussen club en universiteit op het gebied van kennis van menselijk gedrag lijkt bijzonder belangrijk. Terwijl aan de universiteit de kennis zeer theoretisch is en de basis vormt voor het opdoen van verdere kennis, wordt deze kennis in het dagelijks werken met jonge sporters voortdurend verrijkt door concrete situaties in de sportclub en de interpersoonlijke relaties daarbinnen. In de sport bestaat echter het risico dat het resultaat zo belangrijk wordt dat het domineert en daarmee verhult dat de voorwaarden is om tot resultaat te komen, zoals wederzijds vertrouwen of teamspirit, een wezenlijke rol spelen.

 

"Ik had het geluk dat ik een geweldige coach bij de club had, die bovendien met mensen van de universiteit werkte en veel tijd besteedde aan het vinden van de beste manier om ons ​​team samen te laten werken op weg naar het doel."

 

Marek, student sport, 23 jaar


Een ander gebied van de samenwerking tussen universiteit en club betreft zowel theoretische kennis over gezondheid als specifieke activiteiten voor bijvoorbeeld blessurepreventie. Wat betreft het doorgeven van de theoretische kennis aan de (toekomstige) trainers en coaches, is de rol van de universiteit duidelijk, omdat het haar basistaak is. Daarentegen vinden de praktische activiteiten met betrekking tot het voorkomen van blessures voornamelijk binnen de club plaats, net als de blessurebehandelingen, waarvoor de club of de ouders / verzorgers van de jongere in overleg met de club meestal ook verantwoordelijk zijn.

 

Sportclub - Universiteit: gezondheid en blessures

Welke samenwerkingsmogelijkheden zijn er zoal tussen universiteit en club? Als de club zich op het terrein van de universiteit bevindt of gebruik maakt van haar faciliteiten, leert de sportstudent de faciliteiten kennen, maakt er kennis mee, wat een betere kans geeft om potentiële risico's te voorspellen en zo het risico op blessures te verkleinen.

In de moderne sport twijfelt niemand meer aan het belang van een fysiotherapeut binnen de sport. In Wroclaw spelen fysiotherapie-studenten een belangrijke rol in de samenwerking tussen de universiteit en de club. Ze kunnen bijvoorbeeld binnen de club stage lopen. Niet alleen op het gebied van therapie wanneer hun patiënten tijdens hun studie de spelers van de club zijn, maar ook op het gebied van het voorkomen van een blessure door workshops te geven aan trainers, coaches, (jonge) sporters of hun ouders.

De rol van de trainer / coach is ook belangrijk bij het voorkomen en behandelen van blessures. Een coach die nadenkt over zijn werk, kijkt naar de individuele mogelijkheden en beperkingen van het lichaam van de sporter en probeert deze kennis zo te gebruiken dat het zich niet alleen vertaalt in sportvoordeel, maar ook het risico op blessures minimaliseert.

 

"Voor mij was het belangrijk om kennis op te doen over blessures die kenmerkend zijn voor een bepaalde discipline, boksen, maar het was even belangrijk om te leren over de omstandigheden, beperkingen en mogelijkheden van ons werk tijdens sportwedstrijden."

Maciek, student fysiotherapie, 24 jaar


Een heel goed voorbeeld van nauwe samenwerking tussen club en universiteit is de mogelijkheid voor studenten om als trainer of coach te leren werken. Zo'n stage, begeleid door een ervaren professional, is een waardevolle ervaring die het mogelijk maakt om je goed voor te bereiden op toekomstig werk. Nog waardevoller is het als de trainer of coach daarbij zijn eigen werkmodel, uitgaande van zijn professionele ervaring, verder uit kan werken. De impact van dergelijke kennis in combinatie met theoretische voorbereiding op het beroep van trainer of coach kan zeer vruchtbaar zijn als er een regelmatige gedachtewisseling is tussen de stagiair en begeleider in de club.

 

Sportclub - Universiteit: stages, begeleid door professionals

De clubpraktijk biedt ook de mogelijkheid om te leren onafhankelijk te reflecteren. Natuurlijk bestaat het risico dat de stagiair zal proberen de stage zonder nadenken te doen, waarbij zij de werkwijzen die zij uit de boeken heeft geleerd kritiekloos reproduceert. Daarbij speelt de stagebegeleider een bijzondere rol, aangezien zij in haar begeleiding van de junior-collega een werkmodel ontwikkelt en voorleeft, dat uiterst waardevol is in elk beroep, namelijk zelfreflectie / reflectie op het eigen werk. Met zelfreflectie analyseer je de effecten van je eigen werk, rekening houdend met je eigen sterke en zwakke punten. Als je daarbij open staat voor constructieve kritiek en zoekt naar nieuwe, onconventionele manieren om te handelen, is dit een goede manier om alle betrokkenen zich te laten ontwikkelen, zowel de sporters, als de stagiares / junior-collega’s als de trainers en coaches zelf.

 

"Een coach in een sportclub is als een vuurtoren voor een schip. Zonder zijn begeleiding handelt de stagiair in het donker, weet hij niet waar hij meer nadruk op moet leggen en wat minder belangrijk is bij het werken met de sporter.”

 

Wieslaw, judocoach en Europees kampioen, 58 jaar


De velden van nauwe samenwerking tussen de universiteit en de hierboven gepresenteerde sportclub beperken andere mogelijkheden niet. Een goede voorbereiding op het werk van coaches hangt in grote mate af van de mate waarin beide instellingen ervan overtuigd zullen zijn dat ze van elkaar afhankelijk zijn, dat hun nauwe samenwerking hun missie dient.

 

[1] We kiezen in dit artikel voor de vrouwelijk vorm. Uiteraard kan in plaats van ‘zij’ ook ‘hij’ gelezen worden.

 

Kijk voor de Engelstalige versie van deze blog op www.kidmove.eu

 


 

Auteurs

Afbeelding2

Grzegorz is professor aan de University School of Physical Education in Wroclaw (Polen). Hij geeft lessen in mentale training, neurowetenschappen en menselijke anatomie. Hij is geïnteresseerd in hedendaagse geschiedenis en economische veranderingen in de wereld; hij is fysiek actief, zwemt en fietst.

Jacek

Jacek werkt als professor aan de University School of Physical Education in Wroclaw (Polen), hij is ook voorzitter van de Academic Sport Club AZS-AWF Wroclaw, masterclass coach in atletiek, auteur en co-auteur van enkele tientallen publicaties, monografieën en twee academische leerboeken over fysieke cultuur.

Kamila

Kamila werkt als assistent-professor aan de University School of Physical Education in Wroclaw (Polen); ze geeft graag lezingen en workshops, vooral over de menselijke anatomie van het motorische systeem en de menselijke motoriek. Ze is geïnteresseerd in lichaamsbeweging en een gezonde levensstijl. Zij brengt haar vrije tijd graag actief door; ze rent en zwemt veel, in het winterseizoen skiet en schaatst ze.

 

AZS-AWF Wroclaw werd opgericht in 1976 en was vanaf het begin van zijn bestaan ​​gericht op professionele sport en training van studenten en senioren. Momenteel zijn er sportieve activiteiten voor kinderen en hebben ongeveer 1200 kinderen en adolescenten in de leeftijd van 4-18 jaar de mogelijkheid om vele soorten sporten te beoefenen. De club heeft uitgebreide ervaring met het organiseren van verschillende soorten sportevenementen op nationaal en internationaal niveau, evenals vele grote recreatieve evenementen.

 

Vertaald door Paul Verschuur, een van de Nederlandse vertegenwoordigers in het KidMove-team.

 

Naar boven